lördag 24 december 2011

Julaftons morgon


Denna dag stiger jag upp tidigt för att börja med att tända ljusen i granen, sedan ljuskronan som dagen till ära har ljus som jag stöpt själv hemma hos fina M och m. Därefter ”väcker” jag Jöback ;) som genast börjar sjunga sina fantastiska julsånger…




Sedan börjar jag fixa till årets bästa frukost. Gröten puttrar på spisen, köttbullarna värms i ugnen, julosten får en rosett, bröddegen som jäst under natten formas till traditionella gubbar som även de pryds med rosetter den underbara dag till ära. Denna tradition med ”gubbar” är min morfars. Dock gjorde han sina ”morogubbar” på söt vetedeg, vilket mamma också fortsatt göra. Jag föredrar en bröddeg med dinkel, råg samt lin- och solrosfrön.


Rödbetssalladen med pepparrot har hängt med i många år nu. Jag lägger in de kokta rödbetorna i en lag smaksatt med julkryddorna nejlika, kanel och kardemumma. Efter något dygn river jag rödbetorna på ett rivjärn och blandar dem med finriven pepparrot. Sedan rör jag i majonnäs (som är hemmagjord eftersom den smakar så mycket bättre än röran som finns i butikerna), gräddfil och smakar av med salt och lite peppar. Denna rödbetssallad blir riktigt god och förgyller både frukostar och middagar under julhelgen.


God Jul till er alla! Hoppas er julafton blir alldeles, alldeles… alldeles UNDERBAR som Askungen uttrycker det lite senare idag.
Kramar Decirée

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar