söndag 18 december 2011

Mera lingon...


Till julen gör jag en hel del godis… Denna lingonkola har blivit en favvis. Den har en härligt intensiv smak av lingon och är perfekt mjuk/seg i konsistensen. Största delen av allt julgodis gör jag en till två dagar före julafton eftersom hållbarheten är begränsad. Fördelen med kolor är att de går att frysa in så man kan förbereda dessa godsaker i god tid innan jul. 


Här kommer receptet:
200 g mixade lingon, 3dl grädde, 5 dl socker och 3 msk ljus sirap. Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka till ca 120 grader. Jag föredrar att ha kolan lite mjukare i konsistensen än normalt och därför brukar jag göra kulprovet några gånger efter att termometern visat 110 grader. Oftast har jag fått min rätta konsistens på kolan några grader innan 120. Kolamassan häller jag sedan upp i en bakplåtspappersbeklädd form var den får stelna till. Sedan skär jag upp lämpliga bitar som jag packar in i cellofan och knyter fast band.

Önskar er alla en fantastisk svjäde (som lillebror sa när han var liten…) advent.
Kramar Decirèe



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar