måndag 26 december 2011

Julgodis

Här kommer en presentation av årets julgotta som står uppdukat runt om i vardagsrummet. Under julen vill jag att godsaker skall vara nära till hands…


Syltade och chokladdoppade apelsinskal är en klassiker till jul som jag gjort i många år. I år kokade jag apelsinskalen i sockerlagen väldigt länge för att uppnå en knäckig yta istället för en syltad. Skalen blev riktigt lyckade och jag kommer kanske börja göra knäckiga apelsinskal istället för syltade.


Två favvosar lakritstryfflar och lakritskola doppad i mörk choklad toppad med flingsalt. Dessa gör jag ofta, inte enbart till jul. De är underbart goda om man tycker om lakrits.


Winernougat skall ju också finnas på julens gottebord. I år gjorde jag denna underbara godsak på ekologisk mandelnougat som jag köpte i Köpenhamn. Det blev ett lyckat experiment!


Hallonmarmelad kokades också. Fantastiskt god och intensiv smak av hallon. Utgick från mixade och passerade hallon. Inga konstgjorda smaker... ;)


Varje år brukar jag göra en hitte-på-utgående-från-vad-som-finns-i-skafferiet-pralin. Så även detta år. Kaksmulor, pumpafrön, sesamfrön, torkade tranbär, vit och mörk choklad innehåller årets Decirées julpralin.

Önskar er alla en söt fortsättning på julhelgen! Kramar Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar