tisdag 7 juni 2011

Bullar i mängder

Har nu äntligen stillat mitt sug efter härliga kanelbullar. Hela processen med bullbakandet är så njutningsfullt. Att sätta degen, baka ut bullar, den lååånga jästiden, gräddningen och sedan det ljuvliga mumsandet!

Jag gör mina bullar på surdeg. Detta för att kunna minska på mängden jäst. Behöver endast halva mängden jäst när jag har i surdeg. Jäsningsprocessen är längre men det är det värt.
Struntar också i alla fjanttiga regler om att mjölken skall värmas och jästen röras ut osv. Jag väger upp alla ingredienser och slänger ner allt i bakmaskinen som sedan får knåda degen i 15-20 minuter. Efter det bakar jag ut bullarna direkt, alltså ingen jäsning av degen. Men sedan får de utbakade bullarna jäsa på plåtar inne i ugnen (där är det dragfritt och lite varmare än rumstemperatur) i timmar ca 4-5 beroende på storlek.




Att sitta en sommarkväll ute på trappan och njuta av ett lass med bullar och kall mjölk,
det är så livet skall vara!

Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Nej fy vad jag fick lust på bullar nu...
    Jag gör mina på "vanligt", tråkigt, sätt men ganska goda blir de nog också :-)
    Men jag tror att jag måste prova göra som du nästa gång jag hinner baka, lät rätt så skoj!

    Kramsin på er! J

    SvaraRadera