torsdag 9 juni 2011

Kesäkeitto

eller sommarsoppa eller ängamat…  Ja kärt barn har många namn. Precis när jag hade stillat suget efter kanelbuller dyker ett nytt upp, måste få sommarsoppa nu! Traditionen säger att pappa skall handla grönsakerna på Vasatorg på morgonen och sedan koka soppan ute på skären (vårt sommar ställe) och jag bakar bröd till och detta är första lunchen för sommaren på stugan. Men jag kan ju inte vänta till mitten på juli!!!
Så det blev coops ekogrönsaksdisk istället och sedan kokade jag kesäkeitto själv. Jag kokade en mycket smakrik grönsaksbuljong på alla rester efter att jag hade ansat grönsakerna och det blev grunden till soppan. Sedan hade jag i grönsakerna som fick koka en stund. Slutligen hade jag i mjölk, grädde, salt och peppar, ärter och persilja. Att äta varm soppa ute när det är ca 30 grader varmt var lite svettigt men fantastiskt gott! Förlåt pappa men min soppa blev riktigt god, Tättä kan också…
Kramar Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar