onsdag 15 juni 2011

Ja må hon leva…

Kusin Vitamin fyller tre hela tiotal i helgen. Hemsk som jag är så reser jag bort och missar hela kalaset. Men en glasstårta fick hon i alla fall några dagar i förväg.


Mandelkrokant
Gjorde en vaniljglasstårta med mandelkrokant i mellan och lime & mynta marinerade jordgubbar och maränger som tillbehör. Började med krokanten på mandel som blev precis lagom nötig och ”bränd” i smaken. Den skar jag sedan tills den var grovhackad. Gjorde vaniljglass enligt mitt vanliga recept. Varvade glass och krokanthack i en form som fick gotta sig i frysen under natten. Kusin Vitamin älskar maränger så tårtan måste ju dekoreras med maränger. Använde Fannys och Annas recept, marängerna blir ju gudomliga!


Nu åker jag till Italien närmare sagt Toscana och njuter av underbar mat både att stoppa i mig och som ögonfröjd på alla marknader och saluhallar i några dagar. Härligt att fylla på depåerna med ny inspiration! Lovar ge en noggrann beskrivning av resan när jag kommit hem igen.



Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Den tårtan skulle också jag väääldigt gärna äta!
    Du är helt otrolig på att göra inlägg! Jag har knappt haft tid att ens sätta datorn på ( ursäkter, ursäkter ....).
    Jag njuter av dem alla! Din keramik var alldeles underbar liksom allt det goda du gjort!

    Ha en alldeles underbar resa, jag vet att ni kommer att njuta :-)!!!!

    Vi måste hålla kontakt om er kommande visit, vi vet ej om vi då ännu har något ställe att bo på...Hoppeligen nog!!!!

    Bamsekram; J

    SvaraRadera