måndag 20 juni 2011

Praliner


Fick en beställning på praliner… Det är så roligt att få beställningar lite nu som då. Tre olika praliner trixade jag fram i köket. Lakritskola doppad i mörkchoklad med flingsalt ovan på, är en klassiker vid det här laget och är alltid lika god och rolig att göra.

Sedan blev det två nyheter. Den ena en hallontryffel rullad i jordgubbssocker och den andra en vaniljtryffel rullad i vallmofrön.
Hallontryffel gjorde jag på mörkchoklad och smaksatte tryffelsmeten med passerade hallon. Ville egentligen göra ett hallonsocker att rulla tryfflarna i men hittade inga torkade hallon att utgå ifrån, så det fick bli jordgubbssocker. Jag mortlade frystorkade jordgubbar och socker i morteln och fick ett härligt friskt, rött och härligt jorgubbssmakande socker.


Jag använde vitchoklad som bas till vaniljtryffelarna och valde att rulla dessa i blåa vallmofrön för att ge lite färg samt knaprighet och krispighet till tryfflarna.
Nu får vi hoppas att pralinerna blev riktigt goda och gav njutning till de som hade beställt.


                                                        
                                                                                   Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. 1000-tack för de fantastiskt goda pralinerna och vad kul att se dem på bild! Efter en härlig silllunch på midsommarafton drack vi kaffe och åt praliner. Saken var att vi hade min yngsta son och några av hans kompisar ute på landet (alla typ 22 år). Det råkade bli så att det b lev 1 pralin över och det blev allvarliga diskutioner om vem som skulle ha den, ingen gav sig. Tillslut blev det sten,sax och påse. Alla ynglingar var beredda på att "döda" för den sista.. En annan kommentar från en 22-åring -Hm sådana här skulle jag kunna tänka mig att köpa till min mamma...

    Kramar från Låtta
    Ha en skön sommar

    SvaraRadera