tisdag 14 juni 2011

Sommarmiddag

Vad vore sommaren utan mysiga middagar med vänner… Denna kväll blev det grillad örtlax, krossad nypotatis med sparris, örtsås, grönsallad och focaccia.

Marinad till lax: olivolja, vitlök, saft och zest av citron, salt, peppar och färska örter (rosmarin, timjan, oregano och salvia). Marinerar i några timmar eller över natten i kylskåp och sedan en timme i rumstemperatur innan grillningen.

Till salladen gjorde jag en frökaka som jag hackade sönder i små bitar. Först karamelliserade jag pumpa, solros och svarta sesamfrön i socker och blandade sedan i vitlök och salt. Hällde upp blandningen på en oljad plåt och härligheten fick stelna till en hård kaka. Det blev en lite sötbränd smak med ton av salt och vitlök. Passade perfekt i en sommarsallad.

Krossad nypotatis är min sommarspecialare. Jag kokar skrubbad nypotatis och kokar den någon minut för länge. Sedan häller jag på olivolja, smör, salt, peppar, citron, massor med färska örter (exempelvis dill, gräslök, persilja, mynta och basilika beroende på vad som finns till hands) och slutligen rejält med riven parmesan eller västerbottenost. Efter det går jag loss med potatismosaren och mosar allt lätt, inte för mycket det skall finnas potatisbitar kvar. Denna gång hade jag lättkokt sparris till. Underbart gott!
Kramar Decirèe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar