torsdag 7 april 2011

Alfons kakor




Syltkakor är riktiga klassiker. Bakar ett lass med jämna mellanrum. S kallar dem för Alfons kakor och brukar sluka ett rågat fat med några glas mjölk…
Brukar göra lite olika former på dessa kakor, allt från stora i muffinsformar till avlånga stänger. Men gillar nog denna klassiska lilla form bäst på just syltkakor. De är så söta när de ligger i sin kakburk på kökshyllan.

Är lite manisk när det gäller mina kakburkar i köket. Har 7 stycken, alltid sju sorter som på ett klassiskt kakfat.  Dessa måste alltid vara fyllda till åtminstone hälften, är de inte det så måste jag baka nya. Blir alldeles tossig om det bara ligger några kakor kvar i en av burkarna, det är så fult!!! Så ibland står jag och bakar mitt i nassen… Perfektionist, jag?! Nej, nej inte överhuvudtaget. Vid enstaka tillfällen har jag endast fem burkar, men det känns inte alls bra.
Snart är det veckoslut igen! Veckorna rusar iväg...
                                                     Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Men visst är Alfons kakor ett passande namn för dessa! Sådana är det ju som finns i alla Alfonsböcker var det förekommer kakor :-))

    Visst anar jag att det bor en liten perfektionist i dig.Men vem skulle vara nöjd med endast fem burkar??
    (Eventuellt jag då som inte för tillfället har en enda fylld burk i skåpet..)

    Kram!

    SvaraRadera