måndag 25 april 2011

Påskbrunch

Vad vore livet utan god mat och underbara vänner…
Idag, påsk annandag fick vi besök av många kära kompisar som kom och njöt av sommarvärmen och en påskinspirerad brunch.
Gubbröra och stekt inlagdströmming och påskgräset!
Cesarsallad med grillad kyckling. Tog hjälp av stenplattor
 som varit i frysen för att hålla maten sval i värmen.
Detta stod på menyn: Vitlöks och örtströmming, stekt inlagdströmming, gubbröra, Ceasarsallad med homemade dressing, dinkelsallad med ärtpesto och grillade primörer, ugnsrotfrukter och petit-chouer med kräftröra.
Petit-chouerna med kräftröra.

Vidare bjöds det på knäckisar, skärgårdsbröd och rågfrallor med skinkröra eller ost och tomat röra.

I burkarna finns skink och ost & tomat röra.
Dessertbordet bestod av Alfonskakor, påskkex, lavendeldrömmar, whoopies, cakepops, lingon och blåbärspaj med Decirèes vaniljsås, mini amerikanska pancakes med blåbär, hallonsylt och yoghurtgrädde och slutligen påsktårtan med lakritstryffel, choklad och lemoncurd.   
Bärpaj med hemkokt vaniljsås, super gott!

Mini amerikanska pancakes, ljuvligt söta att titta på!
Påsktårtan med chokladbotten, lemoncurd och
lakritstryffel. Rullade tårtan i kakao blandat
med flingsalt.
Många mätta och sött runda magar lämnade oss efter några timmars mumsande!

3 kommentarer:

  1. Men hjälp!! Du har i allafall inte haft brist på sysselsättning före brunchen :-)
    Ser alldeles underbart gott ut alltihop! Kan tänka att gästerna hade svårt att få allt att rymmas i magen;-)
    Dina mini pancakes är ju bara för söta, vad har du använt för plättjärn?
    Stor kram på dig!

    Jonna

    SvaraRadera
  2. Popsen var bland det bästa jag smakat i hela mitt liv. Vill ha mer. Jag åt upp allesammans själv, barnen hann inte ens se några söta "kakklubbor". Jag MÅSTE tillverka sådana!

    Ser ut som en ljuvlig buffé!

    Tusen tack för besöket i lilla gårdsbutiken och jag blev verkligen glad för din present.

    Kram/Julia

    SvaraRadera
  3. Jo jag bodde i köket några dagar innan, men det är ju bara så skoj!
    Hittade ett plättjärn utav gjutjärn i Amsterdam som jag släpade hem. Jag är nog allt lite knäpp ibland. Jag åkte kors och tvärs över Amsterdam för att hitta ett så lyckan var total när jag hittade järnet i en köksbutik utanför centrum. Det är nog bara bak- och matnördar som förstår…

    Kramar Decirèe

    SvaraRadera