onsdag 20 april 2011

Till rostbröd behövs…

naturligtvis marmelad! Kokade på blodgrape, apelsin, citron och färsk ingefära. Den blev riktigt god och passade perfekt på nyrostat bröd med brieost. Eftersom jag använder hela frukter med skal och allt är det nog ganska viktigt att citrusfrukterna är ekologiska, tycker jag.

Det är så enkelt att koka marmelad, det sköter liksom sig själv på spisen. Brukar dock vilja minska i på sockret lite och därför blir mina marmelader ofta lite lösare i konsistensen men det gör inget.

Marmelad är ju dessutom en perfekt gå-bort-present, de flesta borde väl bli glada över lite hemkokt marmelad. För när man gör ett marmeladkok blir det ofta några burkar och allt brukar vi inte hinna äta upp själva, så då är det skoj att dela med sig.

Kramar Decirèe

1 kommentar:

  1. Också jag köper endast ekologiska citrusfrukter då jag använder mig av skalet.Känns annars ganska rysligt att äta dem...
    Helt säkert är din marmelad en uppskattad present!
    Kan tänka mig att de smakar super gott ihop med lite brie ost!

    Kram Jonna

    SvaraRadera